Díky své historii roste na ceně. Co je hlavní příčinou?

04.února 2017 16:58

Volkswagen Brouk všichni známe jako populární lidový vůz, který měl mobilizovat Německo. Jeho historie je tak pestrá, že by vystačila na celou knihu a taky, že jich byla vydána celá řada. Jeho pětašedesátiletá historie zahrnuje pletky a intriky Třetí říše během 2. světové války, první kroky Ferdinanda Porscheho za jeho snem i náročnou vojenskou službu. Naproti tomu se stal jedním ze symbolů hippies spolu s ještě úspěšnější T2 a jeho výrobní linky jely naplno postupně v dvanácti zemích po celém světě. Těšil tak lidi nejenom v Německu, ale také v Brazílii, Jugoslávii, Mexiku, Nigérii, na Filipínách, Novém Zélandu a dalších. Je tedy jasné, že pokud se pro něj rozhodnete, kupujete si zároveň kult a silný odkaz historie.

 

První stránky jeho příběhu se začaly psát v roce 1931, kdy Ferdinand Porsche spolu s Zündapem začali pracovat na automobilu, schopném přepravit pětičlennou rodinu rychlostí, která měla alespoň tři cifry. Musel být ale navržen jednoduše, aby si jej mohl dovolit každý. O rok později již byly hotové první koncepty (bohužel, do roku 1945 všechny lehly popelem), přičemž  obě strany volily odlišný přístup k problematice. Zatímco Zündap preferoval vodou chlazený pětiválec, Porsche se držel plochého boxeru, který jak je nám známo, zvítězil svou jednoduchostí.

 

Ta se ukázala jako klíčová při službě ve 2. světové válce. Do roku 1939 se stihlo vyrobit jen pár kusů, než byly linky přestavěny na armádní produkci. A s nimi vstoupil do služby také Brouk. Jeho jednoduchý motor a podvozek si pochvalovaly jednotky zejména v Africe, kde měli k dispozici také pohon všech kol. Šasi sloužilo také jako základ pro obojživelný vůz Typ 166 s produkcí čítající přes 14 000 kusů.

 

Po skončení války se masová produkce v dalších letech rozjela naplno, ale potom dostal Volkswagen další ránu. Někdo si totiž všimnul nápadné podoby designu Brouka s modely Tatra, především s modelem 97 a prototypem V570. To byla jiskra, která zažehla soudní spor mezi oběma automobilkami. Ten však neměl dlouhého trvání, jelikož byl pozastaven po nekompromisním obsazení Československa Wehrmachtem. Proces byl obnoven až začátkem šedesátých let a nakonec musel Volkswagen zaplatit pokutu v přepočtu 50 milionů korun na dnešní poměry. To byla silná rána, která omezila vývoj dalších modelů. Ale to nevadilo, protože Brouku se dařilo dobře.

 

Aby oproti konkurenci tolik nestrádal, dostal v roce 1967 lehký facelift spočívající ve zvýšení výkonu o 4 koně, novou spojku, posílený brzdový systém a zvýšení voltáže elektrické soustavy. Karoserie se lehce změnila a interiér dostal několik nových prvků do standardní výbavy. Ve druhé polovině sedmdesátých let však bylo jasné, že vývoj evropského automobilového průmyslu výrazně pokročil. Oproti představenému Golfu vypadal Brouk jako návštěvník z minulosti. Místo další modernizace se produkce přesunula tam, kde bude lépe odpovídat úrovni trhu.   

 

Hlavní výrobní linka se přesunula do Mexika a Brazílie. V té době už ale skončil prodej v USA a v Evropě se držel až do roku 1985. Se sedmiletou pauzou pokračovala výroba v Brazílii až do roku 1996 a poslední vyrobený Brouk sjel z výrobní linky v závodě Puebla v Mexiku v roce 2003 s pořadovým číslem 21 529 464 a je vystaven v muzeu.

 

Pořád nám ale zbývá odpovědět na otázku, proč bychom měli Brouky zachraňovat, když jich je tolik? Právě proto! Podobně jako jiná lidová vozítka, například Citroën 2CV, si je lidé pro velkou produkci nevážili a často je dojeli do úplného rozpadnutí, nebo je nechali zreznout a pořídili něco jiného. Tím pádem zrenovované kousky rostou na ceně, jelikož jich na trhu zase tolik není. A narazit na zcela originální kus, to se rovná nalezení zlatého nugetu v rozvodněné řece.

 

Nyní je totiž k dispozici Brouček z roku 1979, který má najeto pouhých 2538 kilometrů. A není to nájezd po renovaci, žádnou totiž neprošel, a to znamená, že je v kompletně originálním stavu. Ano, cena 49 500 EUR, tedy v přepočtu 1 342 000 Kč, ale druhý takový byste jen těžko hledali. A je to živoucí důkaz toho, že z původně lidového vozu se stává skvělý investiční artikl, který znalci ocení. A proto, pokud máte doma Brouka, udržujte ho a hýčkejte. Bude jich čím dál méně a třeba si místo něj jednou pořídíte pěkný byt.

 

Tento kousek i dalších sedm má aktuálně v nabídce Youngtimerclassic.com, který na českém trhu zastupuje zahraniční galerie a v nabídce má přes 350 vozů. Některé z nich je možné si prohlédnout také v Liberci.

 

Autor: Redakce

 

Nejbližší akce

Zobrazit všechny akce

Odběr novinek

Reklama | Kontaktujte nás | Partneři projektu | Obchodní podmínky | Ceník inzerce

© Copyright 2013 - 2015 MotorSvět CZ, všechna práva vyhrazena N.O.S.
Facebook Twitter Nahlásit chybu Oblíbené Fotogalerie Kalendář akcí