MINITEST: Toyota Land Cruiser 76 LX 4,0 V6

21.června 2015 22:50

Za svou redaktorskou kariéru jsem měl možnost vyzkoušet mnoho nových i postarších vozů, ale tohle páteční odpoledne bylo trochu jiné. Pokud se řekne „dobrodružný offroad“, patrně si většina z Vás vybaví Land Rover Defender nebo Toyotu Land Cruiser, ale podobně je na tom i třeba Lada Niva. Obecně se jedná o konstrukci vyrobenou před desítkami let, která bez problému vyhovuje dnešnímu trhu. Proč? Protože tady nepotřebujete moderní pípátka, LCD obrazovky a tunu nesmyslných systémů. Tahle auta potřebují fungovat v primitivních podmínkách, a proto i jejich konstrukce musí být přizpůsobená tomu, abyste opravy zvládli s kladivem a provázkem. Toužil jsem řídit takový vůz a ono se mi to vážně splnilo.

 

S autosalonem Dajbych spolupracujeme už delší dobu! Velmi nás potěšila pozvánka na otevření nového autosalonu poblíž motolské nemocnice, spojené s představením Jaguaru F-Type Coupé. Ujít jsme si nemohli nechat ani představení Land Roveru Discovery Sport, který byl jeden den k vidění na pražském veletrhu 4x4 DRIVE v Holešovicích. A nyní jsme dostali možnost otestovat Toyotu Land Cruicer LX 76. Vůz byl přitom úplně nový a převzal jsem ho s najetými 164 kilometry.

 

První modely sjely z výrobní linky v roce 1984 a produkce trvala celých dvacet let. Rok 2004 však neznamenal úplný konec. Řada 70 se dále prodávala tam, kde ji bylo potřeba nejvíce, například v Austrálii, Africe nebo na Středním východě. Vloni se ale výroba v Toyota City rozjela znovu, i když pouze na rok. Kromě tradiční verze Van s označením 76 byl v nabídce také pětimístný pickup, který se v Japonsku objevil poprvé. Ten pro změnu dostal označení 79. Mimochodem, cena byla rovných 3 600 000 Yenů, tedy v přepočtu současných 702 000 Kč.

 

Design - Stará škola v moderním pojetí

 

Přelomový rok 2007 přinesl zásadní změny. Především se jednalo o facelift a dále představení zmíněných modelů 76 a 79. Zvenčí poznáte novou produkci hlavně podle přídě s novou maskou, kde trojité podélné žebrování nahradil masivní středový díl. Původní kulaté světlomety dostaly hranatou podobu, přičemž celkové zvětšení umožnilo integraci blinkrů. Nový přední nárazník ve stříbrném laku podstatně zmohutněl a chromovaný středový díl hezky ladí s maskou. Kvůli celkovému rozšíření předních partií včetně kapoty zmizely výrazné přední blatníky. To je asi jediná změna na boku. Vzadu se pak od devadesátých let prakticky nic nezměnilo, pouze lehce zadní nárazník s integrovanými odrazkami a mlhovkou.

 

Interiér - Koncept „dobrodruh“

 

Facelift v interiéru spočíval ve výměně kapličky s přístroji, která si ale nechala minimalistický koncept. Decentní obměnou prošel také středový panel, kde se ovládání klimatizace přesunulo doprostřed a v centrálně umístěném boxu pro rádio můžete mít také jednotku se satelitní navigací. Jednoduše tvarované sedačky s látkovým čalouněním byly překvapivě dost měkké a pohodlné. Sedadlo spolujezdce bylo sice mírně rozšířené, ale vedle sebe dáte maximálně malou tašku. Zkoušel jsem, jestli se na něj vejdou dva a vážně ne. I když v Africe, kdo ví. Kromě klimatizace a dvou airbagů nabídnul Land Cruiser také všechna elektricky stahovaná okna. Zpětná zrcátka s upozorněním ve spodní části byla však manuální. Palubní deska ještě ukrývala dvojici reproduktorů, které svým projevem opravdu odkazovaly na devadesátá léta, ale to patří k charakteru.

 

Co se prostoru vzadu týče, místa je poměrně dost, ovšem vyšší postavy by strádaly v oblasti kolen. Lavice je pochopitelně dělená a sklopná, ale do větší manipulace jsem se z časových důvodů nepouštěl. Zavazadlový prostor ukrýval dvě sklopné lavice, jejichž sedáky odjistíte vyháknutím popruhu. Dva lidé se vejdou bez problému, více by jich už trpělo.

 

Motor - Pořádná síla!

 

V moderní době, kdy je trendem zmenšování motorů, byla jízda se 76 doslova labutí písní a návratem do let, kdy motor nebyl žádný přeplňovaný tříválec a moc se nehledělo na ledovce a tulení mláďata. Atmosférický vidlicový šestiválec o objemu 4,0 litru disponuje výkonem 231 koní při 5200 ot/min s točivým momentem 360 Nm, který je k dispozici od 3800 ot/min. Agregát je spojený s pětistupňovou manuální převodovkou. Pohon všech kol je doplněný redukční převodovkou pracující ve čtyřech režimech. Ta posílá výkon buďto na obě, nebo zadní nápravu s možností normálního "H" a terénního "L" režimu. Dále je vůz možno dovybavit elektricky uzamykatelným diferenciálem.

 

Jízda - Silný zážitek

 

Po usednutí za volant jsem si musel chvilku zvykat, protože podobně střižený vůz člověk neřídí často. Spojka měla dlouhý a příjemný chod, takže rozjezdy byly bez problému. Co mě ale zaskočilo hned na křižovatce, to byl rejd volantu. Zleva doprava to máte čtyři a kus otáčky, takže hned na výjezdu jsem musel rychle ručkovat. Na druhou stranu, na křižovatkách jsem si rozjezdy užíval, hlavně kvůli mohutnému hučení agregátu. Také netrvalo dlouho, abych poznal, že první tři převody jsou do terénu a že už v 50 km/h si tam dáte čtyřku a o nic se nestaráte. Jelikož je 76 hranatá a sedíte vysoko, výhled je přímo ukázkový, čemuž pomohla také velká zpětná zrcátka.

 

Za Prahou jsem zamířil na okresní silnice, kde se naplno projevil původ oddaného off-roadu. Na asfaltu není řízení moc přesné, což zapříčinila drobná vůle. Navíc podvozek je dost tvrdý a na nerovné silnici dá poznat kvalitní opravy silničářů. Zatáčky jsou poměrně dobrodružné, protože vůz se mírně kymácí a nejistota ve volantu způsobí, že nevíte, jak moc máte zatočit. Je to ale o zvyku. Jakmile si vše osaháte a pojedete po známé trase, budete se bavit, zatímco neznalí spolucestující budou 3 cm nad sedadlem. Podíval jsem se i do mírných kopců, které byly s tak silným motorem zážitkem. Auto ve vyšších otáčkách táhlo vážně skvěle a bylo znát, že se počítá s těžkým nákladem, přívěsem a plnou kabinou. Nejvíce mu ale vyhovovalo poklidné bublání pod hranicí 2000 ot/min s dostatkem točivého momentu.

 

Na dálnici mě elektronické pípání a kontrolka upozornily, že jsem překročil 120 km/h, avšak žádnou apokalypsu jsem necítil. Přesto jsem jel převážně kolem 100 km/h, kdy bylo v kabině poměrně ticho a otáčky se pohybovaly u hranice 2500 ot/min.

 

Verdikt - Další splněné přání

 

Abych byl upřímný, tohle auto se musí vyzkoušet v terénu, protože na asfaltu ho jednoduše nedoceníte. Při focení Lady Niva v Hummer Centru zmíněná nejistota okamžitě zmizela a stal se z ní úžasný nástroj. S Toyotou by to bylo ještě lepší, protože její možnosti sahají dále. Žebřinový rám a světlá výška 200 milimetrů umožňují projetí terénu s nájezdovými úhly 33° vpředu a 23° vzadu. Maximální přejezdový úhel pak činí 26°. To na běžné komunikaci prostě nevyzkoušíte. Tím pádem berte s rezervou mnou vytyčené poznámky, protože tohle není žádný silniční křižník pro kravaťáky.

 

Odpoledne s Toyotou Land Cruiser 76 LX bylo magické a splnil jsem si další motoristické přání. Mám rád vozy s charakterem a zrovna tento ho měl na rozdávání. Člověk si musí zvyknout na specifika, ale stačilo padesát kilometrů a krásně jsme se sžili. Navíc off-roady mají v mém srdci výsadní postavení, dávají totiž člověku svobodu. Může jet, kam se mu zrovna zamane, do neznáma, kde žádná cesta předtím nebyla. A vůz jej bude oddaně doprovázet, co mu nájezdy a trakce dovolí. A možná proto je mezi řidičem a off-roadem pouto tak nějak pevnější. Vzhledem k tomu, že jedná o schopného pracanta, autosalon Dajbych doporučil modelovou řadu 70 také velkým společnostem, kterými jsou například Severočeské doly, ČEZ, Horská služba, nebo České radiokomunikace.

 

Na úplný závěr bych rád poděkoval jménem redakce, zvláště pak jménem šéfredaktora Jiřího Diviše, autosalonu Dajbych, jmenovitě Tomáši Petrů, za odpolední zapůjčení zmíněného vozu a bezproblémové vyřízení veškerých formalit.

 

Cena testovaného vozu: 1 195 200 Kč *

 

Klady

 

+ silný motor

+ dobrý výhled z vozu

+ přizpůsobení pro jízdu v terénu

 

Zápory

 

- nepřesné řízení

 

Hodnocení: 90 %

 

Testoval: Mario Rychtera

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

Motorizace

Typ motoru

zážehový šestiválec

Zdvihový objem (ccm)

3956

Výkon (k/ot/min)

228/5200

Točivý moment (Nm/ot/min)

360/3800

 

Jízdní vlastnosti

Maximální rychlost (km/h)

 

Zrychlení 0-100 km/h (s)

 

Spotřeba (l/km)

- město

13,8

- mimo město

11,2

- kombinovaná

-

Emise CO2 (g/km)

-

 

Rozměry, objemy a hmotnost

Délka (mm)

4730

Šířka (mm)

1770

Výška (mm)

1955

Rozvor náprav (mm)

2730

Světlá výška (mm)

230

Objem nádrže (l)

90

Objem zavazadelníku (l)

- základní

-

- po sklopení sedadel

-

Pohotovostní hmotnost (kg)

-

 

 * Ceny se odvíjejí od aktuálního kurzu Eura a požadované výbavy. 

 

Nejbližší akce

Zobrazit všechny akce

Odběr novinek

Reklama | Kontaktujte nás | Partneři projektu | Obchodní podmínky | Ceník inzerce

© Copyright 2013 - 2015 MotorSvět CZ, všechna práva vyhrazena N.O.S.
Facebook Twitter Nahlásit chybu Oblíbené Fotogalerie Kalendář akcí