TEST: Citroën C-Elysée 1,6 VTi EAT6 Shine

06.srpna 2017 21:43

Citroënu C-Elysée, resp. o jeho pokrevním bratru Peugeotu 301, nepíšeme poprvé - aby ne, je to dobré auto z kategorie “hodně muziky za málo peněz”. Tentokrát se nám pod ruce dostala modernizovaná verze, která je sice technicky i motoricky stejná jako už testovaná, ale prošla faceliftem, který ji dodal na kráse a eleganci, za tyhle peníze nevídanou. Jako obvykle jsme měli to nejlepší, co se dá koupit, což je v případě levného auta poměrně skromná výbava i motor, a to klasický atmosférický motor o obsahu 1,6 litru a výkonu 85 kW. 

 

Stará škola s moderním hávem

 

Auto působí zvenku elegantně a francouzsky. Protáhlé linky, prolisy na karoserii, velké pozadí, svěží maska. Určitě by část lidí nehádala tu cenu, která začíná na 272 000 Kč - tady si nelze nevšimnout, že základní cena už není těch extrémních 220 000 Kč jako u minulého modelu - nárůst ceny o 20% posílá C-Elysée do oblasti, kde už konkurence je. Auto i tak dělá dobrý dojem, a to do dokonce i po usednutí dovnitř.

 

Velmi příjemná tuhá sedala s dobrým bočním vedením, a dokonce vyhříváním, tradiční francouzské ovládací prvky všude, kam oko pohlédne (páčky pod volantem, voliče klimatizace, zrcátka) a střídmý, ale elegantní interiér, který svoje “low-cost” slabiny odhalí až při bližším zkoumání, na které se možná část lidí ani nedostane, protože to u auta není předmětem jejich zájmu. Mezi méně obvyklé (=laciné) řešení patří třeba reproduktory v palubní desce (a například jejich projev prozradí nízkonákladovost okamžitě), ovládání oken je na prostřední konzoli u řazení, ovládání zrcátek je tak neergonomické, jak to jen jde, ale propašovali ho třeba i do C3. Jediným měkčeným plastem v celém autě je loketní opěrka, ale proč ne, musel jsem si na palubní desku sáhnout, abych si ověřil, že z tvrdých plastů. No a co jako. Většina lidí svoje auto takhle neosahává.

 

V tomto modelu byla nová automatická převodovka EAT6, jejíž volič ve tvaru laciné obrácená golfové hole mě na interieru iritoval asi nejvíc hned po tom, že spona zámku bezpečnostního pásu nemá žádný “výstupek” nebo aretaci na pásu, který by ji podržel u lokte a je potřeba ji po každém nastoupení lovit u podlahy a kroutit se jak žížala. Protivil se mi také pouťový ovladač hlasitosti na novém radiu, ale naštěstí bylo ovládání hlasitosti i na volantu.

 

Co je nového uvnitř

 

Jako zjevení působí příplatková 7 palcová obrazovka s navigaci, radiem, palubním počítačem a couvací kamerou. Celý infotainment je ze stejného těsta jako nedávno testovaná 3008 nebo Traveller. Funguje to, hraje to, naviguje to, volá to. V podstatě se kolem této obrazovky děly jediné změny v interiéru a je to vidět - vzhledem k tomu, že všechno kolem muselo zůstat stejné, má obrazovka kolmý sklon daný sklonem okolních částí. Také je to v podstatě jediná příplatková výbava, se kterou získá kupující hlavně couvací kameru a senzory, která je u tak rozměrné zadní části ve městě nezbytností. Velkou pochvalu zaslouží dříve kritizované naznačené opěrky vzadu, které jsou už plnohodnotné výsuvné a klidně bych dozadu i někoho naložil - když už je tam tolik místa v podélném směru. 

 

Co je nového venku

 

Nového je v podstatě málo, respektive na pohled dost, ve skutečnosti ne mnoho. Přepracovaná je příď a záď - auto dostalo velmi pěkná přední i zadní světla, hlavně u těch zadních funguje opticky přesah do zadních blatníků a rozbíjí jinak velmi velkou plochu blatníků, která na tom autě právě nepůsobí moc dobře. A co dál? No, nic. 

I nadále zůstává v podélném směru habaděj místa. 506 litrů kufr (byť sedan), další spousta litrů u rezervního kola, místo vzadu i místo vpředu - Škodovkami zhýčkaným to možná neimponuje, ale určitě jsou trhy, kde ano.

 

Jako v bavlnce ale s kompromisy

 

V rámci této cenové kategorie je potřeba se s některými ústupky smířit. Pochopitelná je úspora na tlumících hmotách, takže už tak kolem 110 km/h je slyšet vítr od rámu dveří. Hluk pak dál roste (hlavně tedy od kol a karoserie) a ve 130 km/h už to na šeptání se spolujezdcem úplně není - motor točí 3300 otáček ale v okolním hluku jeho hukot zaniká. V poznámkách z testu Peugeotu 301 mám že při 130 km/h stejný motor točil jen 3100 otáček, tak nevím, jestli jsou ty novinky jen kosmetické. V menších rychlostech je motor slyšet až když ho automat pošle do vyšších sfér, což se ale děje dost často  - přeci je to klasický motor bez turba, co nemá moc síly v nízkých otáčkách. Ve vyšších otáčkách už má síly dost a auto váží hezkých 1,1 tuny, ale přeci jen mu ten automat ubírá na svižnosti a kroutícím momentu. Navíc jeho zvuk je velmi nemastný, neslaný až obtěžující a vytáčet ho je podobné jako vytáčet někoho z rodiny. 

 

Auto je konstruováno pro silnice zemí ještě východnějších a jižnějších než jsme my a proto se i u nás se může podvozek cítit dobře. Je bytelný, vyšší světlá výška umožní delší dráhu tlumičům, a tak i na té zoufalé okresce nebudete nadávat (až tak moc) na Správu silnic. Cílová skupina tohoto auta nebude zřejmě úplně kritizovat gumové řízení, gumové chování v zatáčkách a náklony karoserie, ale když už by někdo pospíchal za svou milou a zatáčku vzal rychleji než je zdrávo, auto to zvládne obdivuhodně dobře. A když se dotyčný lekne a pustí plyn, mohutná záď začne uhýbat, ale jemně jí zkrotí ESP. Takže v tomto ohledu proč ne, nejde mít všechno a spíš člověka zkrotí pud sebezáchovy z velkých náklonů, případně velké zpomalení v zatáčce se kterým automat špatně bojuje, protože začne bojovat s rostoucími odpory podřazováním. 

 

Řadíme?

 

Automatická převodovka EAT6 je velmi dobrá, i když spřažená s tímto motorem, který je potřeba vytáčet, aby podal nějaké výkony, má často hodně práce s volbou toho pravého stupně. Při normální jízdě bude držet otáčky mezi 2 a 3 tisící a řadit dobře, ale pak náhle v zatáčce přidám a začne řešit co s tím a přeřazovat o dva stupně níže a pak motor začne křičet, tak se leknu a pustím plyn a zase se přeřazuje. No, na nějakou svižnější jízdu je lepší si zvyknout na manuální řazení v kulise převodovky. To se dá docela dobře, asistuje u toho do konce i rádce převodových stupňů. Jinak po městě je samozřejmě parádní, jen start z křižovatek je velmi vlažný a prodleva mezi sešplápnutím plynu a dopředným pohybem auta je docela znatelná. 

 

Co ještě máme na skladě

 

Kromě té 1.6 s 85 kw se nabízí ještě atmosférická 60 kilowatová 1.2 kterou jsme měli nedávno v C3, která mne zklamala svým projevem. Musím říct, že dostat tohle auto s tím rozklepaným motorem a drahami převodovky takovými jaké předpokládám u francouzského auta, tak bych o tom autě mluvil s menším nadšením. Jenže bohužel to je ta varianta za 272 000 Kč. Abychom se dostali na tu, u které už bychom mohli mluvit o rozumném autě, tj motor 1.6 VTi s 5 stupňovým manuálem, který zvládne 0-100 za zajímavých 9.4 vteřiny, je potřeba přitlačit 20 000 kapříků českých. a to už je bohužel teritorium i Dacií, Fabii a Renaultů. A testovaný model byl kolem 400 tisíc - 30 tisíc za automat, 30 tisíc za radio (poměrně nesmyslná cena vůči celkové ceně auta), 15 tísíc kola, vyhřívání sedadel a jsme tam.

 

Summary

 

Budu se opakovat z minulého testu - je to dobré auto, samozřejmě na českém trhu jej deklasuje domácí automobilka s modely liftback a kombi, ty sedany se prostě u nás nenosí, byť svoje výhody mají. Celosvětově je to auto na dobré cestě stát se oblíbeným společníkem na špatných cestách. S autem se člověk snadno sžije, díky nízké ceně a nízkým provozním nákladům u i po řadě let nebude trpět a případné škody se snadno opraví i díky nekomplikovanosti. Přestože s tím samým motorem a převodovkou jsem u 301 měl týdenní průměr 6.5 litru, tady jsem se nějak nemohl dostat pod 7.5, což možná bylo velmi syrovým motorem, možná charekterem jizd, ale fakt jsem se snažil. 

 

HoNemův pro-tip kam na výlet autem: chcete se projet a ještě vyvenčit rodinu? Vemte je na hrad Český Šternberk a pak na rozhlednu Špulka nedaleko odtamtud. 

 

HoNemovo hodnocení: praktičnost 80%, zábava 40%, ego booster: 50%

 

Základní cena (1.2 PureTech 5MAN): 272 900 Kč

 

Základní cena testovaného modelu (1.6 VTi EAT6): 327 900 Kč

 

Cena testovaného modelu (1.6 VTi EAT6): 387 900 Kč

 

Klady

 

+ cena vs. užitná hodnota

+ prostor

+ trvanlivý podvozek, prověřený motor

+ vyšší světlá výška

+ s automatem přijdete o gumové řazení manuální převodovky

 

Zápory

 

- horší přístup do zavazadlového prostoru

- ergonomie ovládání některých prvků

- automatická převodovka EAT6 jen v kombinaci s 1,6 motorem

 

 

Nejbližší akce

Zobrazit všechny akce

Odběr novinek

Reklama | Kontaktujte nás | Partneři projektu | Obchodní podmínky | Ceník inzerce

© Copyright 2013 - 2015 MotorSvět CZ, všechna práva vyhrazena N.O.S.
Facebook Twitter Nahlásit chybu Oblíbené Fotogalerie Kalendář akcí