TEST: Peugeot 3008 2,0 HDI 150 k GT Line

11.července 2017 15:50

Pár měsíců po tom, co Peugeot 3008 získal ocenění Auto roku, jsme měli tohoto šampióna na test. Naposledy získal Peugeot toto ocenění v roce 2014 za příbuznou Peugeot 308, takže se zdá, že trojka s osmičkou je pro Peugeot ta správná nota. Toto SUV jsme měli s dvoulitrovým naftovým motorem se sto padesáti koňmi, manuální převodovkou a vyšším stupněm výbavy Allure. Dostalo auto titul Auta roku právem?

 

Intérieur et Extérieur

 

Při prvním setkání překvapí mohutnost přídě, resp. výška hrany kapoty. Auto díky tomu působí mocně, byť má necelých 4,5 metru. Velmi povedená jsou přední světla, která odkazují na styling z 308 a navíc s full LED technologii skvěle svítí. Čáry s čárami se dějí kolem C-sloupku, kde se potkává řada linek kolem ukončení oken, pátých dveří a spár karoserie. Společně s parádními zadními světly tvoří krásný, dynamický charakter a připravuje na styl, který pokračuje vevnitř.  

 

Nastupování do vyšších sedaček je přirozeně elegantní a stejně tak francouzsky elegantní je i vnitřek. Je to pecka, jak dokážou ti Francouzi tvarově vykouzlit něco tak oku lahodícího a funkčního. Všude kvalitní materiály, kůže na sedadlech a výplních dveří, látka na palubní desce a měkčené plasty na jejím horním okraji. Interiér působí neskutečně vzdušně (byť hlavně) díky bílé kůži a panoramatické střeše. Pohodlné sezení je umocněno loketní opěrkou s obřím chlazeným úložným prostorem a všestranně elektricky nastavitelnými sedadly včetně délky sedáku.

 

Rozsah nastavení, například výšky sedadla, je obrovský, ovládat lze i několik směrů najednou - vysoký posed je v kombinaci s malým volantem neobvyklý a pro mě osobně velmi příjemný. Startování bezklíčovým systémem provází řada animací na obou displejích a během chvilky se rozezní nezaměnitelný zvuk naftového čtyřválce, a to jak zevnitř, tak dost výrazně z venku. Na tiché “vypaření se” bez povšimnutí tohle auto není.

 

Chytám známý malinkatý volant, ten sice přirozeně evokuje menší, obratnější nebo sportovnější auta než naftové SUV, ale po pár dnech jsem zjistil, že i ten malý volant přispívá k velmi dobrému pocitu z ovladatelnosti a agility auta. Výhodou je možnost umístit budíky nad věnec volantu, v tomto případě skoro prémiový iCocpit, který má několik režimů, mezi kterými lze přepínat efektními animacemi. Je možnost zobrazit klasický štít s otáčkoměrem a rychloměrem, mapu navigace nebo režim sledování jízdních pruhů.

 

En route

 

Řadím jedničku a jsem u vytržení z toho, kam se podělo francouzské řazení - je tu krásná, krátká kulisa řadicí páky a relativně přesné a příjemné řazení. Já padám. Bašta francouzských vozů dobita. Spoječka je trochu tužší než by moje dívka chtěla, na popojíždění po městě by ji neužilo. Během prvních jízd mě překvapuje, jak obtížné je jemně zacházet s motorem, který i při jemném zacházení s nástupem turba poměrně razantně zrychluje, a co teprve při přepnutí do režimu Sport, kde lehké polechtání plynu je provázeno až přílišným nástupem síly.

 

Mimo to ztuhne řízení, do té doby městky lehké a k tomu se ještě z reproduktorů ozývá elektronické dunění. Podvozek zvládá jízdu velmi dobře, malé nerovnosti by mohl pohltit s menším hlukem v kabině, což bych přičítal hlavně velkým kolům, resp. pneumatikám s nízkým profilem, na druhou stranu, auto podává velmi přesvědčivé a důvěryhodné výkony. V rychlejších zatáčkách není kam hmotnost auta schovat jinam než do odpružení, takže se dostaví větší náklony než v klasickém osobním autě, ale to je tak jediné, kdy lze odhalit, že SUV je těžší a má vyšší těžiště. Auto se nebrání svižné jízdě na okreskách a i rychlé změny směru tužší tlumiče poberou zdatně. Nepotěší výhled šikmo vpřed, kdy moderní silnější sloupky a vedle nich trochu nešťastně umístěná velká zrcátka umí občas zakrýt celé auto - zvláště v nižší poloze sedadla.

 

Za jízdy mě potěšil chytrý rádce převodových stupňů, který netradičně radí i kdy podřadit, aby se motor netrápil - to není často zvykem. Na udržování v jízdním pruhu je potřeba si zvyknout, ale může pomoci méně zkušenému řidiči například na úzké cestě, i tam, kde není vodorovné značení s odhadnutím krajnice, a to tím, že se volant začne bránit úplnému přejetí krajnice mírným tlakem do protisměru. Jinak při jízdě na dálnici auto kličkuje od jedné strany ke druhé, není schopno se držet uprostřed - až když jedno kolo jede po čáře, začne řízení rovnat.

 

Hlídání mrtvého úhlu funguje na obou stranách velmi dobře, vyšší verze mají i možnost adaptivního tempomatu. Smutné je, že je po každém startu potřeba vypnout start-stop z menu přes obrazovku, což je otravné. Na dálnici potěší příjemná úroveň hluku, 2200 otáček při 130 km/h a ochota naftového auta s klidem zrychlovat. Celkově za dobu testu jsem se pohyboval kolem 6,5 litru nafty, což není špatné na vůz se zimními koly a pár terénních legrácek, ale na 5,1 ve městě, resp. 4,0 litru, udávaných výrobcem, bych to asi nestlačil.

 

La Terrain

 

Chtěl jsem okusit ten opěvovaný Grip Control - tj. možnost nastavit elektronické pomocníky pro jízdu na různých površích. Sníh už nebyl, písek ještě nebyl, ale bláto bylo. Našel jsem polní cestu po dešti, řiť jsem měl staženou, protože mokré bláto umí potrápit i větší kapacity. Bahnem obalené pneumatiky (byť zimní) velmi brzo začnou prokluzovat a v tu chvíli je poznat, jak systém začne pracovat omezováním kola s menší trakcí, může to být šikovné pro řidiče, který nechce nic řešit a prostě jet. Cestou jsem vyzkoušel i asistent pro sjezd z kopce, který myslím, že využije jen málokdo, ale funguje dobře a je dobře vymyšlený i snadno použitelný (bez zařazené rychlosti velmi pomalá jízda do 5km/h, se zařazenou rychlostí pak vyšší).

 

ç\'est la vie

 

Život s autem už nepřináší žádná další překvapení, vše, jak má být - pohodlné sedačky i vzadu, spousta místa, světlost díky prosklené střeše, průlez na lyže, žádný tunel na podlaze, dvojité dno kufru, sklápění sedadel z kufru, otevírání kopnutím pod nárazník, bezklíčkové otevírání - plná paráda. A večer je to ještě o úroveň jinde - krásně osvětlený interiér, osvětlené detaily, možnost přepnout režim “nálady” jedním tlačítkem a možnost ovlivnit vůni interiéru. Detaily, kterými se lze chlubit, a zaujmou hlavně na první pohled, ale o jejich pravidelném užívání bych s klidem pochyboval.

 

La infotainment

 

Obrazovka infotainmentu je novou verzí (evolucí) předchozích systémů - podporuje multi-touch na navigaci (hurá!) a swipování v mapě (hurá!), má rozumnou odezvu a příjemnou grafiku. Některé prvky jsou trochu schované a není úplně snadné je najít, ale díky rychlé odezvě to hledání neleze na nervy. Dlouho jsem například hledal (a marně) informace z palubního počítače, ale ty se přestěhovaly na iCocpit. Přepínání kontextů obrazovky (ventilace, navigace, rádio, telefon, auto) se děje krásnými hliníkovými tlačítky pod obrazovkou, což nechává rámeček a okolí obrazovky krásně čisté. Řešení ovládání ventilace tlačítky na obrazovce nemusí vyhovovat všem, není to tak ergonomické, ale vypadá to dobře a stejně na automatickou klimatizaci není potřeba sahat tak často.

 

V novém zařízení jsem vyzkoušel opět i MirrorLink - tato verze zobrazí jen podporované aplikace, nikoliv prostou plochu telefonu. Zjišťoval jsem, co bych tam tak vyzkoušel - navigace Sygic umí s MirrorLinkem pracovat jen pod nějakou určitou (placenou) licencí, takže to ne. Tak co ještě. Nevím. Hledal jsem dál a přemýšlel, co mi tak v autě chybí. Na nic jsem nepřišel. Další slibnou technologií je Android Auto, která je pro Českou republiku oficiálně nedostupná, takže nelze získat z Google Play, ale pouze formou přímé distribuce APK souborů z neověřených zdrojů - pak ale funguje a funguje dobře, včetně hlasového ovládání. Třetím slibem, jak propojit svět mobilních telefonů s autem je Apple CarPlay, který jsem již několikrát testoval a nenabízí v Čechách o moc víc než telefon propojený přes bluetooth. Z těch třech technologií je myslím nejužitečnější Android Auto.

 

Résultat

 

Peugeot modelem 3008 vystrkuje růžky mezi prémiové modely. Auto je jako celek povedené s originálním extravagantním interiérem i exteriérem, které postrádá tradiční francouzské chybky (nepřesné řazení, zmatená logika infotainmentu, nedotažené elektronické zařízení) a přidává cool prvky jako iCockpit, full LED světla, hlídání jízdy v pruzích, adaptivní tempomat nebo luxusní materiály, které ji posunují ke špici třídy. Chudší auto s tmavým interiérem tak dobře působit nebude, ale ve spojení s benzínovým motorem a menšími koly to bude skvělé auto (na poměry SUV) a volil bych ho radši než drahou leštěnku s bílou kůží a hrubým motorem.

 

Líbí se mi Grip Control, který v tomto segmentu nahrazuje většinou příliš velký overkill ve formě čtyřkolky. A jestli si zaslouží titul Auto roku? Nevím, pro Peugeot je to určitě auto roku, ale jestli na evropské poměry, to si netroufám říct - nepřineslo nic převratného, byť dotáhlo SUV segment na úroveň komfortu osobních aut. Ale o užitečnosti segmentu SUV by se dalo poměrně pochybovat, ale lidé ho chtějí.

 

HoNemův pro-tip kam na výlet autem: chcete se projet a ještě vyvenčit rodinu? Vezměte je do veslařského areálu Račice na brusle nebo koloběžku - jedno kolečko je 5 km příjemným prostředím. Cestou domů vylezte na Říp a je to výlet jako z katalogu.

 

Základní cena (3008 Access): 510 000 Kč

 

Základní cena testovaného modelu (3008 Allure): 600 000 Kč

 

Cena testovaného modelu včetně příplatků (2,0 HDI momentálně není v nabídce s Allure výbavou, jen s GT Line s panoramatickou střechou, elektricky ovládanými sedačkami, Grip controlem a navigací): 894 000 Kč

 

Klady

 

+ povedené auto po všech směrech

+ styl a design interiéru i exteriéru

+ dobré jízdní vlastnosti

 

Zápory

 

- hluk podvozku při malých nerovnostech

- tužší spojka a hrubý projev u naftového motoru

- výhled šikmo vpřed

 

HoNemovo hodnocení: praktičnost 90%, zábava 75%, ego booster: 80%

 

Testoval: Jan Nemrava

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

Motorizace

Typ motoru

vznětový čtyřválec

Zdvihový objem (ccm)

1997

Výkon (k/ot/min)

150/4000

Točivý moment (Nm/ot/min)

\ r\n

370/2000

 

Jízdní vlastnosti

Maximální rychlost (km/h)

207

Zrychlení 0-100 km/h (s)

9,6

Spotřeba (l/km)

- město

5,4

- mimo město

4,3

- kombinovaná

4,7

Emise CO2 (g/km)

-

 

Rozměry, objemy a hmotnost

Délka (mm)

 4447

Šířka (mm)

 2098

Výška (mm)

 1624

Rozvor náprav (mm)

 2675

Světlá výška (mm)

 219

Objem nádrže (l)

 53

Objem zavazadelníku (l)

- základní

  520

- po sklopení sedadel

  1670

Pohotovostní hmotnost (kg)

  1500

 

Nejbližší akce

Zobrazit všechny akce

Odběr novinek

Reklama | Kontaktujte nás | Partneři projektu | Obchodní podmínky | Ceník inzerce

© Copyright 2013 - 2015 MotorSvět CZ, všechna práva vyhrazena N.O.S.
Facebook Twitter Nahlásit chybu Oblíbené Fotogalerie Kalendář akcí